#1 Underviseren – Hvad skal der til for at lære noget?

Du går ind i undervisningslokalet. Du har forberedt dig godt. Deltagerne kigger forventningsfuldt (eller skeptisk) på dig. Du tænker måske: Nu gælder det om at jeg præsterer overbevisende, så de synes jeg er en god underviser. Eller måske tænker du: Nu gælder det om at deltagerne får noget med hjem, som de kan bruge til noget. To sider af samme sag – eller hvad?

Det er den der arbejder, der lærer noget, påstår professoren. Så hvordan er det lige at vi motiverer vores deltagere til at kaste sig ind i en energikrævende læreproces? Og hvordan kan vi måle om de har lært noget?

Det ser vi på i denne episode af UNDERVISEREN, hvor Grethe Stigsgaard er på besøg. Grethe taler om hvad det vil sige at en undervisning er deltagerorienteret. Begrebet dækker over ideen om at vi som undervisere skal anlægge deltagernes perspektiv. Hvad skal de bruge det til?  Hvordan kan jeg tilrettelægge min undervisning, så jeg bygger videre på de forudsætninger som deltagerne har i forvejen.

Og hvad  er det, mine deltagere skal gå hjem og gøre anderledes efter at være blevet undervist?

Mange undervisere er optaget af at formidle det, de ved – ALT det de ved. Det giver “stoftrængsel”. Det vil sige at deltagerne bliver præsenteret for meget mere stof, end de har brug for. Underviserens forberedelse kan med fordel bestå i at sortere i sit stof. Undervisningen kan i stedet bygges op om de vigtigste budskaber, som deltagerne skal forstå – ved hjælp af udvalgte metoder og gode spørgsmål der sætter deltagerne hjerner i gang med at snurre.

3 råd fra Grethe til kommende og nuværende voksenundervisere:

1. Prøv at se på verden gennem dine deltageres øjne.

2. Tænk over hvad der vil være det sværeste for dine deltagere at lære.

3. Planlæg din undervisning ud fra de spørgsmål deltagerne kan tænkes at have – og ikke ud fra hvad du gerne vil have at de spørger om.
Skrevet af Pia Reistrup